Zaloguj się do forum, aby móc korzystać ze wszystkich jego funkcji!

Historia

Kilka słów o marce smart

Marka smart, choć jest pod skrzydłami jednego z najstarszych koncernów, to jedna z najmłodszych marek samochodowych obecnych na rynku. Pomysłodawcą stworzenia smarta był szwajcarski przedsiębiorca Nicolas Hayek, właściciel i założyciel firmy produkującej zegarki Swatch. Auto według koncepcji Hayka miało być małe (nawet bardzo małe), przeznaczone tylko dla dwóch osób, tanie jak model z drugiej ręki, a przy tym bezpieczne i wygodne, jak „pełnowymiarowy” samochód. Jak żartował szwajcarski przedsiębiorca, do jego mikrusa miał zmieścić się kierowca, pasażer i… skrzynka piwa. Do realizacji swojej idei udało mu się przekonać na początku lat 90. XX w. ( w 1994 r.) firmę Daimler-Benz, z którą zawiązał w Szwajcarii spółkę pod nazwą Micro Compact Car AG. mcc smart (Micro Compact Car Swatch Mercedes art) - nazwa pochodzi od pierwszych liter założycieli (Swatch - producenta zegarków i Mercedes) oraz słowa art (sztuka). Natomiast samo słowo „smart” to po angielsku „sprytny”, „bystry”, „błyskotliwy”. Doskonale pasowało ono do koncepcji auta małego, niebanalnego, jak zegarki Swatcha i świetnie sprawdzającego się w miejskich warunkach.

Początek sprzedaży pierwszego smarta miał miejsce w 1998 r. Od 1999 roku udział Daimlera w spółce wzrósł do 100%, a w 2002 roku zmieniono nazwę firmy i logo. Dotychczasowy mcc smart został przemianowany na smart GmbH. Przy okazji zmiany logo na rynek wszedł nowy slogan "open your mind" – niosący przesłanie pomagające zmienić ludziom sposób myślenia o samochodzie, jego producencie i marce smart.




Nowe logo to kombinacja dotychczasowego tym razem z nowym piktogramem. Nowe logo smart jest to litera C z grotem strzałki po prawej stronie; użyta, aby przedstawiać kompaktowe i przyszłościowe myślenie.



Siedzibą firmy smart jest niemieckie miasto Böblingen, główny zakład produkcyjny znajduje się natomiast w Hambach we Francji. Zakład produkujący smarty (zwany również „smartville") ruszył pełną parą w 1997 roku. Jak twierdzi producent, linia montażowa w kształcie znaku „plus" optymalnie spełnia wszelkie wymagania logistyczne i montażowe. Wydajny układ procesu produkcji stosowanego w zakładzie do minimum ogranicza transport i logistykę. Ponadto lotaryńska fabryka słynąć ma z przyjaznej dla środowiska produkcji, m.in. stosując ekologiczny proces lakierniczy i wykorzystując koncepcję zarządzania energią.


Od 2002 r. firma smart GmbH współpracuje z firmą Brabus, która jest odpowiedzialna za dostawy akcesoriów dla wszystkich modeli smarta, oraz projektowanie i produkcję egzemplarzy specjalnych. Siedzibą spółki smart-Brabus GmbH jest miasto Bottrop. Po przejęciu firmy w całości przez Mercedesa rozpoczęły się przygotowania do produkcji seryjnej pierwszej wersji smarta, który otrzymał nazwę City Coupé (od 2002 fortwo). Model ten miał swoją premierę w 1997 r. Rok później po wybudowaniu dwóch fabryk, jednej we Francji, drugiej w Niemczech ruszyła produkcja pierwszej generacji samochodu. Pierwszy nowatorski samochód smart fortwo zjechał z linii montażowej 2 lipca 1998 roku. Tego dnia w Hambach we Francji rozpoczęła się historia oszałamiającego sukcesu, chociaż początkowo wcale nie zanosiło się na sukces oryginalnego modelu, wręcz przeciwnie. Dopiero po kilku latach przyszedł czas na popularność smarta. W międzyczasie musiano uporać się z wieloma chorobami wieku dziecięcego, np. z dostrojeniem układu stabilizacji toru jazdy ESP – w zimie zdjęcia przewróconych na tył lub bok smartów gościły na stronach wielu gazet.


Dotychczas ten dwuosobowy kompakt został wybrany przez ponad 1.000.000 klientów w 37 krajach. Model smart fortwo szybko zyskał status samochodu kultowego i jest jedynym wciąż produkowanym pojazdem, który znalazł się na wystawie w nowojorskim Museum of Modern Art.

Model fortwo, to niepowtarzalny pojazd, zwracający na siebie uwagę wyglądem. Jego trudne do pomylenia cechy obejmują mieszankę materiałów, stanowiącą znak firmowy marki. Elementy pojazdu obejmują wykonaną ze specjalnej stali klatkę bezpieczeństwa – tridion oraz elastyczne nadwozie z wytłaczanych, termoplastycznych paneli. Charakterystyczny design smarta fortwo spełnia zatem różne wymagania funkcjonalne i estetyczne oraz te związane z bezpieczeństwem, dzięki czemu tworzy zupełnie nową jakość. W efekcie ten dwuosobowy pojazd nie tylko wyznacza nowe trendy pod względem wizualnym wśród mikrosamochodów, ale jest również ikoną motoryzacji, ucieleśniającą funkcjonalność i radość z życia.


Create by Devil




Menu