yury__
Liczba postów: 17
Dołączył: Jun, 2016
Reputacja:
0
Imię: Jerzy
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Zamość
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
Witam, pacjent to Fortwo 451 2010r 1.0 MHD i problem z załączaniem się wentylatora na skraplaczu klimy.
W tamtym roku było wszystko ok a zimą pamiętam żeby w cieplejsze dni odpalić klime żeby sie przesmarował układ.
Teraz taka sytuacja... po włączeniu przyciskiem AC klimatyzacji sprzęgiełko zaskakuje a kompresor startuje, buduje ciśnienie (z kratek leci zimne powietrze) jednak wiatrak na chłodnicy nie startuje. Podałem na krótko 12V i wentylator żyje, kręci się. Na przewodzie zasilajacym pomierzone i nie pojawia sie napięcie a bezpieczniki przejrzane.... no i tu moje umiejetności sie kończą.
Byłem u fachmana od klimy, podłączył się pod układ wysokiego ciśnienia i stwierdził, ze sprężarka nabija układ ale do jakiś szalonych wartości 30barów i nakazał nie właczać jej zeby nie uszkodzic kompresora.
Z tego co doczytałem wentylator na chłodnicy załącza sie poprzez SAMa... jakie jeszcze czujniki mogą brać tu udział? pomoże ktoś jak to rozkminić.
LAZY.
Liczba postów: 3.370
Dołączył: Dec, 2013
Reputacja:
100
Imię: Adam
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Trójmiasto
smart fortwo 450 cdi, passion, 2003
W smartach psuły się panele klimatyzacji, zazwyczaj wstawialo się późniejszą poprawioną wersję. Tak to zapamiętałem, musisz sprawdzić.
Star diagnoza trójmiasto.
yury__
Liczba postów: 17
Dołączył: Jun, 2016
Reputacja:
0
Imię: Jerzy
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Zamość
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
tak czytałem o tym ale awaria panelu strowania objawiała sie niby tym, ze padał potecjometr od regulacji temperatury albo nadmuchu w srodku auta i działało to wtedy mocno losowo. U mnie z regulacją niby nie ma problemu tylko ten nieszczesny wentylator chłodnicy nie dyga.
edit: u mnie 2010r i z tego co czytałem juz poprawiony panel
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18.04.2023, 05:42 przez yury__.)
Rumcajs
Liczba postów: 74
Dołączył: Apr, 2023
Reputacja:
12
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Pruszków
smart fortwo 450 cdi, pulse, 2001
Rumcajs 19.04.2023, 10:45
(18.04.2023, 05:40)yury__ napisał(a): tak czytałem o tym ale awaria panelu strowania objawiała sie niby tym, ze padał potecjometr od regulacji temperatury albo nadmuchu w srodku auta i działało to wtedy mocno losowo. U mnie z regulacją niby nie ma problemu tylko ten nieszczesny wentylator chłodnicy nie dyga.
edit: u mnie 2010r i z tego co czytałem juz poprawiony panel
Witam,
postaram Ci się pomóc w "rozkminieniu" tego problemu. Nie znam numeru podwozia twojej czterysta pięćdziesiąt jedynki, ale znalazłem kilka numerów i w zasadzie wszędzie jest to samo.
Jak słusznie napisałeś w tytule wątku, jest to wentylator zespołu chłodnic. Mamy chłodnicę silnika ( płynu chłodzącego ) i klimy, czyli skraplacz.
Każdy z tych systemów może niezależnie wysterowywać tym jednym wentylatorem podłączonym do SAM-a wtyczka 10 kabel czerwono/niebieski ma pine 3.
Może się okazać, iż to że klima nie załącza wentylatora jest w sumie najmniejszym problemem. Od kliku miesięcy mamy chłodno, jeździmy z włączonym ogrzewaniem, więc wentylator chłodnicy nie załącza się z powodu niedogrzania pojazdu. Dopiero jakieś pierwsze ciepłe dni pokazałyby czy kiedy płyn w silniku dobrze by się zagrzał, wystartowałby wentylator czy też nie.
Z Twoich postów rozumiem, że na krótkim kablu rozpiąłeś wentylator, podałeś 12V + i - i wystartował.
Wiemy zatem, że sam wentylator jest Ok. Teraz pytanie, czy masz dojście do SD ?
Jeśli tak, to moim zdaniem z SD jest możliwość wysterowania wentylatora, czyli sprawdzenia SAM-a i masy wentylatora.
Jeśli nie masz dostępu a jesteś " manualmy" to można to zrobić metodą " Polak potrafi" .
Jeśli chodzi o to co wysterowywuje wentylatorem ze strony klimy, to moim zdaniem jest to czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji.
Tutaj też przydałaby się SD. W układzie klimy powinno dać się odczytać aktualne ciśnienie. Po przekroczeniu jakiejś wartości, np. 10 bar, na załączonej klimie wentylator powinien się uruchomić .
Daj znać czy wszystko póki co jest jasne i czym ewentualnie dysponujemy
pozdrawiam
Rumcajs
yury__
Liczba postów: 17
Dołączył: Jun, 2016
Reputacja:
0
Imię: Jerzy
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Zamość
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
Witam, dziękuje za merytoryczną odpowiedź i poświecony czas
Wentylator w/g serwisanta klimy u którego byłem po podłaczeniu stacji po stronie wysokiego ciśnienia twierdzi, ze powinien startować. Sam patrzyłem po zegarach jak kompresor buduje ciśnienie i na skali było 27barów i szło w górę a powinno być polowe tego. Zaczeła sie wogle historia od tego, że głośno strzela sprzęgło kompresora a kazde kolejne załączenie kompresora niemal dusi i gasi silnik. Rozumiem, że to nienormalne cisnienie w instalacji klimy powoduje mega opór.
Tak wentylator po podaniu _/+ startuje. Dojścia do SD nie mam jedynie DELPHI będę próbował na dniach, nie wiem czy tym wykonam testy wentylatora. Tak jestem "manualny" poproszę ewentualnie o przepis na "Polak potrafi"
Po manualym wypieciu kostki z czujnika ciśnienia w układzie klimatyzacji sprężarka nie startuje, po wpięciu działa.
edit. zrzucałem też kleme, żeby zrestartować SAMa
Błedy z interfejsu Delphi
[img]<a href=[/img] " />
[img]<a href=[/img] " />
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19.04.2023, 19:31 przez yury__.)
Rumcajs
Liczba postów: 74
Dołączył: Apr, 2023
Reputacja:
12
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Pruszków
smart fortwo 450 cdi, pulse, 2001
Rumcajs 19.04.2023, 22:36
No to moim zdaniem masz odpowiedź.
Nawet to Delphi coś tam powiedziało, czyli że masz problem z wentylatorem chłodnicy.
Co prawda, nie wiem czy masz zwarcie czy " jest nieciągły" czyli innymi słowy przerwa na kablu.
"Polak potrafi" oznacza multimetr w dłoń oraz drugi element to przewód z wpiętym bezpiecznikiem, np. 10A.
W tą kostkę do której wpinany jest wentylator, przy wyłączonym kluczyku, wpinasz w jeden "pin" omomierz ustawiony na badanie ciągłości i drugim przewodem omomierza dotykasz do minusa, najlepiej podciągnąć sobie kabel bezpośrednio od aku.
Na którymś z pinów we wtyczce musi być masa.
Jeżeli jest, to dobrze, jeśli nie to poszukamy.
Jeżeli była masa, trzeba dostać się do SAM-a . odnaleźć wtyczkę 10, pin 3 kabel czerwono/niebieski.
Póki co zostawiamy rozpięty na wtyczce wentylator.
Zapłon wyłączony, wypinamy wtyczkę z SAM-a. Jeden kabel omomierza do powyżej opisanego kabla od SAM-a, a drugi kabel do masy. Nie powinno być żadnego przejścia.
Jeśli tak było, to drugi kabel od omomierza wpinamy we wtyczkę przy wentylatorze, w pin przeciwny niż masa.
Powinno być przejście o małym oporze.
Jeśli Delphi nie kłamie, to już coś powinno pójść nie tak. Zrób to co opisałem, oczywiście jeśli opisałem w sposób zrozumiały, w przypadku wątpliwości opisz co jest nie tak, to rozkminimy.
Daj znać jakie rezultaty, to będę wiedział co dalej mam pisać.
raffa
Liczba postów: 1.597
Dołączył: Oct, 2018
Reputacja:
59
Imię: Rafał
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Siemianowice Śląskie #nodiesel
smart fortwo 450 cabrio 0,7, passion, 2003
smart roadster coupé Brabus, 2006
Po pierwsze, problem jest znany od dawna i był tu wielokrotnie omawiamy, że wszystkie 'uniwersalne' urządzenia nie umieją się dogadać z SAMem i pokazują bzdury. Nie wierzyłbym więc tak ślepo w te błędy.
Po drugie 'nieciągły' odnosi się do trwania samego błędu, a nie do przerwy w obwodzie.
Po trzecie głowę sobie dam uciąć że w Zamościu znajdzie się jakiś nieautoryzowany warsztat ogarniający mercedesy, który ma SD na stanie. Być może za sensowną opłatą przetestuje to i owo. A przy okazji można się uśmiechnąć o jakieś inne drobiazgi, które się w 451 z komputera wykonuje.
yury__
Liczba postów: 17
Dołączył: Jun, 2016
Reputacja:
0
Imię: Jerzy
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Zamość
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
(20.04.2023, 00:27)raffa napisał(a): Po pierwsze, problem jest znany od dawna i był tu wielokrotnie omawiamy, że wszystkie 'uniwersalne' urządzenia nie umieją się dogadać z SAMem i pokazują bzdury. Nie wierzyłbym więc tak ślepo w te błędy.
Po drugie 'nieciągły' odnosi się do trwania samego błędu, a nie do przerwy w obwodzie.
Po trzecie głowę sobie dam uciąć że w Zamościu znajdzie się jakiś nieautoryzowany warsztat ogarniający mercedesy, który ma SD na stanie. Być może za sensowną opłatą przetestuje to i owo. A przy okazji można się uśmiechnąć o jakieś inne drobiazgi, które się w 451 z komputera wykonuje.
1. Tak tak znam temat że przy Smarcie SD albo nic
3. No coś sie będę rozglądał, dopytywał o warsztat z SD
yury__
Liczba postów: 17
Dołączył: Jun, 2016
Reputacja:
0
Imię: Jerzy
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Zamość
smart fortwo 451 mhd, passion, 2010
Dzisiaj ponownie przejrzałem, wypiąłem skrzynkę bezpieczników. Wszystki kostki czyste nie pozalewane wodą i nie zaśniedziałe, bezpieczniki całe. Z poziomu interfejsu DELPHI udało się przetestować sygnał dźwiękowy, załączyć sprzęgiełko kompresora a wentylatora na chłodnicach już nie. Czynność w toku ale nic się nie dzieje, nie odzywa.
chris2
Liczba postów: 492
Dołączył: Feb, 2013
Reputacja:
40
Imię: Krzysztof
Płeć: Mężczyzna
Skąd: Chorzów
smart fortwo 450 cdi, pure, 2002
smart fortwo 451 mhd, passion, 2008
Wymontuj i daj do przeglądu fachowcowi SAM-a,często pojawiają się w nim zimne luty , uszkodzeniu ulegają taśmy łączące płytki wewnątrz oraz korozja zjada ścieżki na płytkach.W SAM-ie jest też na pewno przekaźnik do sterowania wentylatorem w którym mogły wypalić się styki,oddaj do dobrego elektronika który Ci to ogarnie, jak nie masz takiego fachowca to zadzwoń do Gizberna, on naprawia SAM-y nawet wysyłkowo.
|